Po porodzie wizyta lekarska zalecana jest dopiero po zakończonym połogu. W tym czasie kobieta pozostawiona jest sama sobie. Bardzo często w czasie połogu na skutek nieprawidłowych obciążeń dochodzi do powstawania problemów takich jak : rozejście mięśnia prostego brzucha, powiększenie się rozejścia o ile było już wcześniej, obniżenia narządów, nietrzymanie moczu, bóle pleców i stawów, najczęściej bioder, bolesne współżycie długo po skończonym połogu. W innych krajach np. we Francji kobieta ma obowiązek i zalecenie lekarskie udać się na refundowaną kontrolę do fizjoterapeuty uroginekologicznego który w razie potrzeby zleca terapię w ramach funduszu zdrowia. Do nas takie standardy jeszcze nie dotarły dlatego kobieta wizytę u fizjoterapeuty musi zapewnić sobie sama.

Konsultacja polega na szczegółowym wywiadzie dotyczącym objawów bólowych i innych pochodzących z całego ciała, na badaniu brzucha i mięśni dna miednicy, pod kątem ewentualnych nieprawidłowości wynikających z przebytej ciąży, porodu naturalnego lub cięcia cesarskiego. Często podczas oceny mięśni dna miednicy okazuje się, że są one w nadmiernym napięciu, które powoduje ich dysfunkcje i dolegliwości bólowe. Po badaniu w zależności od potrzeb i wyniku diagnozy pacjentka ma zaleconą terapię lub otrzymuje wskazówki profilaktyczne, w jaki sposób ma postępować aby nie przeciążać i nie doprowadzać do dysfunkcji w obrębie brzucha, miednicy i kręgosłupa, jak ma dźwigać, siedzieć, bezpiecznie dla siebie wykonywać czynności związane z opieką nad maluszkiem, jak ma zabezpieczać brzuch i kręgosłup przed nadmiernym obciążaniem a także jak ma się rozluźniać.

Po wizycie mając dużo wiedzy na temat swojego ciała możemy bezpiecznie opiekować się swoim skarbem bez narażania się na niepotrzebne problemy i komplikacje w przyszłości. Konsultacja fizjoterapeutyczna po porodzie jest równie ważna jak wizyta u ginekologa.